Op zaterdag 15 en zondag 16 juni 2020

Zhiné, een kalme geest, als basis voor meditatie

door Ponlop Tsangpa Tenzin Rinpoche

Tijd: 10.00 tot 16.00 uur

Plaats: Prins Alexanderweg 54 b, 3712 AB Huis ter Heide (Zeist)

Kosten: 100,- inclusief koffie/thee en lunch

gaarne overmaken op rek.nr. NL24 ABNA 0433854162

Informatie: info@stichtingbodhisattva.nl of tel 06-28373039

Ook dit jaar zal Ponlop Tsangpa Yungdrung ons weer de gelegenheid bieden om de Zhiné of kalmte-meditatie te ontdekken, ons erin te bekwamen en onze ervaringen te verdiepen.

Zhiné is de basis van elke praktijk. Wanneer deze kalme geest als basis ontbreekt, zullen de meer specifieke praktijken zoals vipashyana meditatie of het opbouwen van visualisaties enkel tot verwarring leiden.

Onze geest is als woelig water: aan de oppervlakte wild en fel, maar op de bodem is alles rustig en stil. De bodem verwijst naar de ware natuur van onze geest. Om die natuur te leren kennen is het belangrijk om Zhiné of de kalmtemeditatie te beoefenen. De beoefening van Zhiné helpt ons de geest tot rust te brengen en eenpuntig te concentreren zonder meegesleurd te worden door een stroom van discursieve gedachten.

Tijdens deze sessies worden de opeenvolgende stadia in het stabiliseren en plaatsen van de geest stap voor stap beoefend. We leren onze geest te concentreren op de ademhaling om hem tenslotte spontaan in zichzelf te laten rusten. De obstakels die zich tijdens de beoefening aandienen, zoals loomheid, rusteloosheid en verstrooidheid, zullen door krachtige remedies worden overwonnen. De geleide meditaties zullen worden opgesplitst in korte sessies met precieze instructies.

Naast Zhiné wil Ponlop Tsangpa Yungdrung ook de negen zuiverende ademhalingen behandelen. De Ademhalingsoefeningen helpen ontspannen en hebben een diep reinigende werking op lichaam en geest. Ze zijn eenvoudig zelf te doen. Door je ademhaling een aantal weken te trainen leer je emoties en gedachten beïnvloeden. Hierdoor kun je je beter ontspannen, ook in meer stressvolle situaties.

Het onderricht is geschikt voor mensen met en zonder ervaring en wordt vertaald vanuit het Tibetaans in het Nederlands. Ponlop Tsangpa Yungdrung is de belangrijkste leraar van de Yungdrung Bön Academy of Higher Studies in het Triten Norbutse klooster in Nepal. Sedert 1986 wijdt hij zich aan het bestuderen van de negen paden van bön en de daarbij behorende vaardigheden. De heldere, levendige en toegankelijke manier waarop Ponlop Tsangpa Yungdrung onderricht geeft, zorgt voor een goede basis voor studie en beoefening thuis.

Zie ook http://www.tapiritsa.nl/project/ponlop-tsangpa-tenzin-2017/