Boeddhisme op de zondagmorgen: Jaarcursus boeddhistische psychologie

onder leiding van Janine Schimmelpenninck

Vanwege het enthousiasme dat is ontstaan voor de boeddhistische psychologie wordt er een jaarcursus aangeboden. Deze cursus bestaat uit twee delen van zeven lessen. Het programma is geschikt voor zowel nieuwe deelnemers als voor deelnemers die eerder een cursus boeddhistische psychologie hebben gevolgd.

Na het volgen van de cursus heb je een goed beeld van wat de boeddhistische psychologie jou te bieden heeft en weet je hoe je deze verder kunt beoefenen. Naast een heldere introductie van de praktische waarde van de boeddhistische psychologie zullen de belangrijkste aspecten van deze psychologie uitvoerig aan bod komen en zullen vele praktische voorbeelden de revue passeren.

Boeddhistische psychologie is een bijna 2500 jaar oude psychologie en is tegelijkertijd actueler dan ooit. Juist in onze tijd, waar efficiëntie belangrijker is dan luisteren naar onze innerlijke psychologische waarheid, zal de kennis over de werking van onze psyche veel kunnen bijdragen.

Boeddhistische psychologie gaat over onze innerlijke natuur. Het beschrijft en verklaart de natuurlijke werking van onze geest aan de hand van 51 zogeheten mentale factoren. Het doel van deze psychologie reikt verder dan het simpelweg bieden van inzicht in het reilen en zeilen van je geest. Het gaat over het begrijpen van hoe je je eigen mentale welzijn op een natuurlijke manier kunt beschermen en anderen daar ook bij kunt helpen. Dat maakt deze psychologie zo realistisch en bijzonder waardevol. Het is zeer praktisch, waarmee je in je dagelijks leven direct aan de slag kan. Je leert psychologisch natuurgetrouwer te handelen, want zonder het door te hebben gaan we regelmatig tegen onze eigen psychologische natuur in. Dit voelt als tegen de stroom inzwemmen en heeft verlies van energie tot gevolg. Dit kan leiden tot allerlei negatieve gevoelens waaronder burn-out, depressie en zinloosheid.

Na de cursus zou je in staat kunnen zijn om je eigen psychologische beweegredenen in een breder perspectief te plaatsen, waardoor de keuzes die je in je dagelijks leven maakt je veel vreugde zullen geven.

De eerste zeven lessen worden gegeven in 2023.

Data 2023:
17 september
1, 15 en 29 oktober
12 en 26 november
10 december

Het tweede deel start in januari 2024 en staat in het teken van verdere verdieping. Heeft u al eerder een cursus boeddhistische psychologie bij Janine gevolgd, dan kunt u instromen.

Data 2024:
14 en 28 januari
18 februari
10 en 17 maart
7 en 21 april

Tijd: 10.00 – 11.30 uur

Locatie: Prins Alexanderweg 54b, 3712AB Huis ter Heide (Zeist)

Kosten: De kosten voor 14 lessen bedragen € 225,- inclusief een reader en koffie/thee. Dharmacursisten krijgen 10% korting. Het bedrag kan je overmaken naar bankrekening: NL24 ABNA 0433 8541 62 t.n.v. Stichting Bodhisattva o.v.v. Jaarcursus boeddhistische psychologie.

Wilt u alleen aan 7 lessen deelnemen dan komen de kosten op € 120,- inclusief reader en koffie/thee.

Informatie en aanmelden: info@stichtingbodhisattva.nl of 06-22409645.