Recensies over de dharmalessen

Jannet:
Al lang geleden werd ik getriggerd door de site van Stichting Bodhisattva en de filosofie van het boeddhisme. Onder de noemer ‘geen tijd’ bleef het passief sluimeren.
Tot er ruim 2 jaar geleden een periode aanbrak waarin mijn tijd even ‘stil leek te staan’. Toen heb ik me aangemeld voor de dharmalessen van Dorien. Wat een levenswijsheid en mooie inzichten heb ik daar gevonden. Zoals ze zeggen komt de leraar op het juiste moment naar je toe en zo heb ik dit ervaren.
De filosofische inzichten gebaseerd op het boeddhisme die Dorien zo inspirerend kan overbrengen geven veel rijkdom en een basis om jezelf en de wereld om je heen anders waar te nemen…en vooral om het herkennen en ontdekken van het aangeboren potentieel van je geest, mede door meditatie.
In essentie is boeddhisme heel praktisch. Elke les is weer een reis door je innerlijke wereld van groei in je eigen geest. Het gaat over het doen en leren, wat kalmte, geluk, balans en vertrouwen bevordert.
Een cadeau voor jezelf en indirect aan iedereen in jouw omgeving.
Zoals Dorien vaak zegt: ‘Je bent geboren met een glimlach en de rest is aangeleerd’ en tijdens de lessen en diverse activiteiten ga je deze innerlijke glimlach opnieuw herontdekken!

Wouter Peeters:
Sinds een jaar of 4 volg ik de dharmalessen van Dorien bij de stichting. Het is daar altijd een warm bad. Iedereen is welkom! Juist nu, door deze ongewone corona-tijd hebben we alle tijd en ruimte om ons spiritueel te ontwikkelen. Door de stichting is dit een teken van vooral vrijheid en een diep spiritueel vertrouwen in mezelf geworden. Ik ben mijn geest aan het leren onderzoeken, zo goed als het kan, wat zeker niet gemakkelijk is.
Ik heb door de lessen de kracht van de Boeddha in mezelf leren kennen. Voordien dacht ik veelal in tegenstellingen en dualiteiten. Nu heb ik geleerd om alle situaties in m’n leven te relativeren, en heb nu dus een heel andere kijk op het leven! Ik kan nu beter met de stroom van het leven meegaan.
Het is een filosofie voor het hele leven! En ik ervaar bij de stichting dat alles, wat er ook gebeurt, goed is! Sterker nog, ik heb het pad van de Middenweg leren kennen.
Ik ben eigenlijk nog nooit zo blij geweest!

Jeannette:
De boeddhistische levensfilosofie verrijkt mijn leven, biedt ruimte aan mijn gevoelsleven en geeft mij inzicht in de emoties die mij kunnen overspoelen.
De kennis van deze levensfilosofie biedt inzichten, uit duizenden jaren overleveringen over levensvragen, waartoe wij zijn. Het geeft mij evenwicht, rust en weten waar het om gaat in het leven. Autonoom en in verbinding met de mensen om mij heen.
Tijdens mijn werkzaamheden met jeugdigen en hun ouders kom ik ook veel levensvragen tegen. De jongeren of hun ouders zijn vastgelopen, zij staan met elkaar in verbinding, voelen en lijden onder elkaars emoties. Dit lijden uit zich op vele manieren naar binnen of juist naar buiten gericht. Vaak liggen er levensvragen onder: wie ben ik, wie mag ik zijn, hoe kan ik met mijn klachten een zo goed als mogelijk leven leiden? Welke emoties zijn van mij en welke draag ik als een zware last mee? Zowel jeugdigen als ouders zijn zoekende en hebben weinig inzicht hoe zij elkaar belasten met ervaringen uit het verleden of eisen en verwachtingen over de toekomst. In de huidige samenleving worden zij overspoeld met prikkels en is er weinig zicht op de wortels/eigenheid die wij ook zijn. Ze worden letterlijk blootgesteld aan de winden van het dagelijkse jachtige bestaan.
Mooi is om de kennis te vergaren van de dharma, wijsheden te ervaren en te doorleven d.m.v. meditatie. Deze inzichten neem ik meestal onbewust mee en geven mij vertrouwen in de begeleiding die ik bied.
Eeuwenoude boeddhistische levensfilosofie biedt in de huidige tijd inzichten, herkenning, handvatten in het lijden en de levensvragen welke een ieder ondergaat.
De dharma is mijn leven gaan doorvlechten, zowel persoonlijk als in mijn werk.
Het geeft mij vrijheid, authenticiteit en maakt mij zelfbewuster en evenwichtiger op het pad dat ik ga.