Filmmiddag

Op deze eerste filmmiddag in 2023 wordt de documentairefilm “Walk with me” vertoond.

“Walk with me” is een prachtige, meditatieve film over de wereldberoemde boeddhistische leermeester Thich Nhat Hanh en zijn kloostergemeenschap in Plum Village, Zuid-Frankrijk. Drie jaar lang werd het leven van Thich Nhat Hanh en de zenboeddhistische monniken en nonnen in Plum Village gevolgd. Daarbij komen diverse existentiële vragen aan de orde.

Thich Nhat Hanh was een zenmeester, boeddhistische monnik, vredesactivist, schrijver en dichter uit Vietnam. Hij werd geboren in 1926 en werd op 16-jarige leeftijd monnik. In 1967 werd hij genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede vanwege zijn pacifistisch activisme tijdens o.a. de Vietnamoorlog. Hij belandde als politiek vluchteling in Frankrijk en richtte aldaar in 1982 Plum Village op.

Thich Nhat Hanh heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het toegankelijk maken van het boeddhisme voor de westerse wereld en vergrootte de aandacht voor het begrip ‘mindfulness’ als middel voor het cultiveren van liefde en compassie. Boeddhistische wijsheid vertaalde hij tot praktische adviezen voor het dagelijks leven. Door zijn volgelingen wordt hij Thây (Vietnamees voor ‘leraar’) genoemd. Hij is overleden op 22 januari 2022.

Datum: 26 maart

Tijd: 13.30 – 15.30 uur

Locatie: Prins Alexanderweg 54b, 3712 AB Huis ter Heide (Zeist)

Programma:
13.30 – 13.40      Inleiding op de film
13.40 – 15.15      Vertoning film
15.15 – 15.30      Gelegenheid tot vragen en gesprek

Kosten: vrijwillige bijdrage; voor koffie, thee en koekjes wordt gezorgd

Informatie en aanmelden: bibliotheekbodhisattva@gmail.com of tel. 0648242177