Workshop Qi Gong

onder leiding van Tiana Tefy

Qi Gong kun je vertalen als ‘meesterschap’ (Gong) over ‘onze energie’ (Qi). In het algemeen zijn er drie vormen van Qi Gong: medisch, martiaal (behorend tot de krijgskunst, net zoals bijvoorbeeld Tai Chi) en spiritueel. Qi Gong bestaat uit oefeningen die duizenden jaren oud zijn. Zij geven ons meesterschap geven over onze energie opdat we optimale fysieke, emotionele en mentale gezondheid bereiken.

Versterking van het immuunsysteem
Eén van de wijzen waarop we meesterschap over onze energie kunnen krijgen, is door ons immuunsysteem te versterken. Dat gaat niet ineens, het is iets dat we opbouwen en cultiveren.
Gedurende de workshop zullen we eenvoudige Qi Gong oefeningen doen die speciaal ontwikkeld zijn om ons immuunsysteem te versterken. We beginnen met een korte, theoretische introductie en doen vooral de oefeningen. Aan het eind van de workshop zul je weten hoe je je immuunsysteem kunt versterken.

Gracieus ouder worden
Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunst zijn we zo oud als onze nieren. Als de energie van onze nieren sterk is en in balans, kunnen we met gratie ouder worden. De reden is dat onze nieren verbonden zijn met onze levenskracht, Jing Qi.
We zullen leren over de vijf elementen in de Taoïstische traditie en hoe we de energie van al onze essentiële organen in balans kunnen brengen door kalme bewegingen te combineren met helende geluiden.

Hoe kunnen we ons spirituele pad ondersteunen met Qi Gong
Hoewel van de drie vormen van Qi Gong spirituele Qi Gong het meest geavanceerd is, is een goed gebalanceerd energiesysteem vereist om het te kunnen beoefenen.
We zullen oefeningen leren die ontwikkeld zijn om ons energie systeem te versterken en in balans te brengen opdat het onze spirituele beoefening kan ondersteunen. Meer specifiek zullen we leren hoe we ons Dantien, ons belangrijkste energiecentrum, kunnen cultiveren. Dit is de sleutel tot een heldere, vredige staat van geest.