Workshop De kracht van slapen en dromen

o.l.v. Tulku Lobsang Rinpoche

Tulku Lobsang Rinpoche heeft op 19 mei 2023 in deze workshop theoretisch onderricht gegeven over de kracht van slapen en dromen en daarbij behorende beoefeningen gegeven.

We slapen ongeveer 8 uur per dag waarbij we ons soms herinneren dat we dromen. Doordat dit een dagelijks terugkerende gewoonte is geworden, stellen we ons geen vragen bij het slapen en als we ons een droom herinneren proberen we te achterhalen wat het ons wil vertellen.

Nooit komt het bij ons op dat slapen een kracht vertegenwoordigt, een energie die we door middel van het trainen van de geest kunnen leren kennen en bewust kunnen gebruiken. De energie van slapen wordt wel vergeleken met de energie van sterven: het overkomt ons allemaal omdat we niet bewust aanwezig zijn bij het proces wat op dat moment plaatsvindt en we daardoor niet in staat zijn al die energie een richting te geven.

Dromen zijn eveneens natuurproducten, waar onze persoonlijkheid minimaal bij aanwezig is, waardoor we dromen als een meditatiebeoefening kunnen beschouwen. In eerste instantie zijn we ons bewust van een droom, vervolgens kunnen we dit bewustzijn verlengen om uiteindelijk deze energie te gebruiken om de geest zo verfijnd te maken dat we in onze ware natuur aanwezig kunnen zijn.