Gezond leven, natuurlijk sterven; 2022

Gezond leven

Tulku Lobsang Rinpoche zal een teaching geven over Gezond Leven, waarin hij de geestelijke werking van de Medicijn Boeddha en de daarbij behorende meditatie zal uitleggen.

Door de ontwikkeling van diep vertrouwen, het reciteren van de Mantra van de Medicijn Boeddha en door de Boeddha te visualiseren, zijn we in staat om dit in onze geest te ervaren en in ons dagelijks leven toe te passen.

Door deze meditatie vinden we rust en wordt innerlijke, geestelijke gezondheid mogelijk, ongeacht de omstandigheden waarin we ons bevinden. We kunnen geestelijk Gezond Leven.

Natuurlijk sterven

Ponlob Tsangpa Tenzin Rinpoche zal in een tweedaagse workshop ons de geestelijke veranderingen gedurende het stervensproces uitleggen.

Sterven heeft in onze cultuur een bittere bijsmaak daar we het sterven zien als een verlies. Dit is onze realiteit omdat we uitgaan van de persoon die we vanaf dat moment zullen moeten missen.

Binnen het Tibetaans boeddhisme is tijdens het sterven het geestelijke aspect het uitgangspunt van waaruit de stervende begeleid wordt. Dit helpt de stervende om om te gaan met de natuurlijke veranderingen die zullen plaatsvinden.
Doordat dit proces al duizenden jaren bestudeerd is, worden de geestelijke veranderingen zeer gedetailleerd beschreven. Door kennis hierover te hebben zijn we in staat -ook al sterven we zelf op dat moment niet- helemaal met de stervende in dat proces aanwezig te zijn, omdat we weten waar de stervende op dat moment doorheen gaat.

Ponlob Rinpoche zal ons in detail alle geestelijke veranderingen met de daarbij behorende lichamelijke veranderingen uitleggen en tevens geleide meditaties geven.
Dit zal een heel mooie basis worden voor ons eigen stervensproces, omdat we dan kennis hebben over de werking van de geest ten tijde van het sterven. Door de geschonken meditaties te blijven beoefenen zullen we ten tijde van het sterven bewust aanwezig kunnen zijn. Dan kunnen we helder en natuurlijk sterven.