Themadagen

zaterdag 28 maart en 4 april 2020

De kracht van de innerlijke glimlach
onder leiding van Dorien Quik

DE KRACHT VAN DE INNERLIJKE GLIMLACH

In deze twee dagen zullen we kennismaken met de kracht van de innerlijke glimlach.

Lachen is een natuurlijke uiting van vreugde en zijn geluid is gelukkig vaak te horen. Dit in tegenstelling tot de glimlach, die geluidloos is omdat hij ontstaat vanuit de diepte van ons hart.
Hij ontstaat ‘als vanzelf’ door de aanwezigheid van de innerlijke vreugde in ons hart, die niet afhankelijk is van omstandigheden. De glimlach is dan ook een natuurproduct, die we bewust kunnen leren ervaren door de geest op een juiste wijze te trainen.
Dit betekent dat we de geest eerst moeten leren kennen in al zijn facetten, zowel de mooie als de niet mooie kanten. Dan kunnen we een bewuste keuze maken, omdat ons onderscheidingsvermogen gebaseerd is op de kennis over de werking van de geest en de ervaringen die we in meditatie hebben opgedaan.
De mooie kanten van de geest, zoals gelijkmoedigheid en mededogen, zijn allemaal natuurlijke uitingen van een gedisciplineerde of getrainde geest. Ze zijn altijd al aanwezig en zijn de uitdrukking van onze ontwaakte of bewuste geestestoestand.
De niet mooie kanten van de geest, de keerzijde, zoals begeerte en haat, zijn eveneens altijd aanwezig in de niet gedisciplineerde of ongetrainde geest; de niet ontwaakte, versluierde geest. Deze toestand is het dagelijks bewustzijn, die gevormd wordt door onze gewoontes die ons een veilig gevoel lijken te schenken. Beide kanten van de geest zijn in principe even krachtig anders zou de mens niet over een vrije keuze beschikken waar hij heel bewust gebruik van kan maken. Het gaat dus om een bewuste keuze in het moment te maken. Dit blijkt in de praktijk toch niet altijd eenvoudig te zijn om dat we vaak overmand worden door vele invloeden van buitenaf waardoor we de keuze instinctief, vanuit onze overlevingsstrategieën, maken.
Iedere gedachte vertegenwoordigt een bepaalde kracht of energiestroom.
Een veel voorkomende gedachte of kracht van de ongetrainde geest is angst. Deze roept veel emoties op waardoor we ons zwak en onbekwaam kunnen voelen.
Angst is echter niet alleen aanwezig in het individu maar waait over heel de wereld. Toch als we de angst in onszelf overwinnen en bewust onbevreesd zijn, zal dit zeker effect hebben op onze omgeving, omdat we er zelf niet meer aan lijden. Dit zou ons zeker kunnen aanmoedigen om in alle openheid objectief naar de angst als fenomeen te kijken, zodat we deze werkelijk kunnen onderzoeken.

Binnen de boeddhistische filosofie worden acht verschillende soorten angst onderscheiden. Deze gaan we onderzoeken met de daarbij behorende tegenkrachten of gedachten, die ontstaan door het trainen van de geest.

In de geleidemeditaties zullen we ervaren dat de kracht van mededogen, die ons innerlijk licht vertegenwoordigt, de kracht van de angst, die de versluierde geest vertegenwoordigt, in zich opneemt waardoor ‘als vanzelf’ de innerlijke glimlach ontstaat.
Dit is wat we in dit moment zijn.

Plaats: Prins Alexanderweg 54 b, Huis ter Heide (Zeist)
Tijd:     10.00 – 16.00 uur
Kosten: € 80,- inclusief reader, koffie/thee en eenvoudige lunch

Het bedrag kunt u storten op Rek: NL24 ABNA 0433854162 t.n.v Stichting Bodhisattva