Stichting Bodhisattva nodigt u van harte uit voor de lezing

In relatie zijn met jezelf én de ander vanuit boeddhistisch perspectief door Dorien Quik.

De menselijke geest is tweeledig: er is een absolute en een relatieve geest.
Door kennis te hebben over de werking van de geest ontstaat het inzicht hoe deze twee soorten ons leven beïnvloeden. De absolute geest is onvergankelijk en onveranderlijk en de relatieve geest is vergankelijk en veranderlijk. Daar de relatieve geest de fenomenen van onze wereld, zoals gedachten, woorden en vormen vertegenwoordigt, denken we daar veel over te weten. De absolute geest kennen we vaak niet; er is een vermoeden dat deze aanwezig zou kunnen zijn.
Binnen de boeddhistische filosofie is er geen enkele twijfel over de absolute geest. Sterker nog, zij stelt dat vanuit het absolute al het relatieve ontstaat. Daarnaast heeft de absolute geest vele prachtige eigenschappen die zich ‘als vanzelf’ ontvouwen zoals helderheid, kennis, oprechte vriendelijkheid, gelukzaligheid en mededogen.
In relatie zijn met onszelf betekent dat we de geest in zijn twee hoedanigheden omarmen.

In deze lezing zullen we onderzoeken hoe we met beide in contact kunnen komen, hoe dit kan leiden tot een relatie met onszelf en wat dit voor een effect zal hebben op ons leven én op de ander.

Datum: 3 november 2019, aanvang 10.30 uur, sluiting  -na koffie en nabespreking- om ca. 12.00 uur.

Locatie: Potgieterweg 4, 2061 CT Bloemendaal