Jeannine and Billy’s Children’s Foundation
Het JBCF is opgericht door de heer en mevrouw Billy en Jeannine Barnaart. In 2019 zijn er door het JBCF naaiateliers verspreid door Phnom Penh, opgezet en worden er lunches en snacks aan conferenties en andere activiteiten van bedrijven gecatered. Op individuele basis worden er nog een aantal kinderen en hun families geholpen.
Vanwege de corona maatregelen is het voor de bevolking zwaar en komen er momenteel weinig opdrachten binnen, zo ook voor de catering.
In 2020 heeft Stichting Bodhisattva, ondanks dat er veel activiteiten gecanceld zijn i.v.m. het coronavirus, € 8.000,- overgemaakt aan het JBCF.
In 2021 is er, tot nu toe, € 1.000,- overgemaakt. Dit bedrag was bestemd voor een studente, die haar universitaire studie niet af kon maken om financiële redenen. Billy stuurde ons haar reactie toe: “Toen ik de universiteitsstudente vertelde dat ze zich geen zorgen hoefde te maken over haar collegegeld, keek ze me ongelovig aan. Ze vroeg wel 3 à 4 keer: “Echt waar?!”
E-mail bericht van Billy:
Verslag van januari – augustus 2020
De afgelopen maanden stond alles in het teken van COVID-19, zoals overal in de wereld. Voor iedereen is de wereld op zijn kop gezet. Of je nu in Nederland woont of in Cambodja, de negatieve effecten van deze pandemie zijn overal voelbaar.
Catering Services
Inmiddels had de Jeannine and Billy’s Children’s Foundation (JBCF) in 2019 een cateringservices-project opgezet waarin ongeveer, naar gelang de orders, 10 tot 12 mensen werkzaam waren. Het totaal aantal kinderen welke JBCF bereikte, was ongeveer 25-30. Tot maart 2020 liep dit redelijk goed en alle medewerkers ontvingen een goed salaris. De doelgroepen voor de cateringservices waren organisaties en bedrijven die allerlei trainingen en evenementen organiseerden.
Helaas, helaas, Covid-19 gooide er keihard de klad in.
Ook in Cambodja werden allerlei maatregelen getroffen om verspreiding van het virus te voorkomen. Cambodja kwam niet in een volledige Lock down, maar conferenties, trainingen en andere evenementen waar meer dan 5 mensen aan deelnamen, werden verboden. Ook gingen alle scholen dicht. Winkels, (super)markten en restaurants mochten openblijven. Ook werden er geen toeristen meer toegelaten, wat nog steeds van kracht is. Toch is Cambodja niet zwaar getroffen door het virus zelf in de zin van besmettingen. er zijn geen sterfgevallen te betreuren.
Wat waren de gevolgen voor JBCF?
Kinderen mochten niet meer naar school. Er moest overgeschakeld worden op internet scholing, maar doordat onze doelgroep de armsten in de maatschappij betreft, waren ‘onze kinderen’ niet meer in staat om scholing te ontvangen. Het was financieel niet haalbaar om iedereen een iPad te geven, laat staan een smartphone of computer. Velen van onze medewerkers hebben regelmatig geen elektriciteit en dus ook geen internet.
Ons cateringbedrijf konden we sluiten en we moesten de medewerkers na de eerste twee maanden naar huis sturen. Tijdens die eerste twee maanden konden we met onze financiële reserves de mensen nog een bijdrage geven van $ 50,- per maand, maar daarna was ook dit niet meer mogelijk. Op moment van dit schrijven hebben we nog één persoon die $ 250,- en één die $ 50,- per maand verdient. Gelukkig konden vele medewerkers terug in de provincie op agriculturele activiteiten terugvallen. Ze overleven in elk geval. Onze uiteindelijke doelgroep is het zwaarst getroffen: de kinderen. Maar dit geldt voor alle kinderen in Cambodja die geen toegang hebben tot TV en/of internet.
Naaicentra
Ook deze zijn getroffen door de hele economische crisis. De kinderen van deze mensen kunnen ook niet naar school en er worden geen orders voor grote partijen gegeven. JBCF werkte samen met een beveiligingsbedrijf in Sihanoukville, die elke maand wel een paar honderd uniformen bestelde. Daar de beveiliging bestond uit bewakers van allerlei hotels, restaurants en vooral casino’s, is dat bedrijf ook uit de roulatie genomen voorlopig. Het bedrijf is JBCF zelfs nog ongeveer $ 2000,- schuldig omdat we wel de uniformen hebben geleverd, maar het bedrijf kan geen bewakers daarmee kleden, want die zijn allemaal ontslagen. JBCF heeft de materialen moeten kopen en de werkers moeten betalen. Het is het bekende domino-effect.
Acht naaimachines staan nog bij ons thuis om te doneren aan groepjes vrouwen.
Laundry Services
Zoals eerder gerapporteerd is de laundry business van JBCF op een fiasco uitgelopen nadat de staf dacht dat ze en bloc op vakantie konden gaan. Maar guesthouses, spa’s en hotels voor wie JBCF de laundry verzorgde, werken 24 uur per dag en zeven dagen in de week. Daardoor hebben we dit project moeten afsluiten en voordat je dat weer hebt opgebouwd, is een financiële injectie nodig om het een jaar te laten overleven en dat ontbrak. Desalniettemin heeft JBCF toch anderen een plezier kunnen doen door twee wasmachines te doneren aan families die op kleine schaal (bv in hun buurt) de was voor de buren doen.
In het algemeen doneert JBCF op individuele basis materialen die gedoneerd kunnen worden aan hardwerkende mensen, families e.d. Zo heeft JBCF ventilatoren, restaurant materialen, tafels en stoelen gedoneerd aan een familie die een restaurant is begonnen. Deze is bloeiend en daarvan profiteren twee kinderen. Op deze wijze geeft JBCF op kleine schaal steun aan de meest getroffenen. Zolang de huidige COVID-19 situatie zich handhaaft, zolang zal JBCF zich op kleine schaal inzetten om families en mensen te helpen in hun bestaan. Met financiële steun van Stichting Bodhisattva wordt dit mogelijk gemaakt.
E-mailbericht van Billy van maart 2020
Allereerst hopen we dat alles naar wens gaat met een ieder van jullie. Hopelijk heeft niemand het Coronavirus opgelopen en zullen jullie gevrijwaard blijven ervan. Hier alles redelijk onder controle. Het is zeer warm met temperaturen van bijna 40 graden Celsius.
De activiteiten die door de organisatie uitgevoerd worden zijn de naaiateliers die verspreid door Phnom Penh zijn opgezet, en het cateren van lunches en snacks aan conferenties en andere activiteiten van bedrijven en organisaties. Gelukkig gebeurt dat niet meer vanuit ons huis. We deden dat in de eerste maanden vanuit huis en dat was een geweldige chaos thuis. Voorlopig zijn we gevrijwaard van elektriciteitsonderbrekingen. In het begin van het jaar zaten we elke dag een halve dag zonder elektriciteit. Dat was heel moeilijk werken en het was puffen geblazen in die hitte. In totaal hebben we ongeveer een tiental gezinnen onder onze hoede met ongeveer 30 kids. Het lijkt allemaal kleinschalig, wat het in werkelijkheid ook is, maar het is moeilijk om dit soort werk (in de gemeenschap zelf) uit te voeren, zonder het op de voet te moeten volgen. Daarvoor hebben we de mankracht niet.
We dachten dat we iemand hadden gevonden die alles een beetje kon opvolgen. Pisey, mijn vrouw, wilde haar trainen en opleiden tot ze zelfstandig op eigen benen kon staan en de positie van Supervisor voor JBCF op zich kon nemen. Zij is helaas toch weer vertrokken. De wasserij activiteiten hebben we gedwongen stop moeten zetten, omdat alle mensen en bloc ineens op vakantie wilden gaan. Ze waren met geen mogelijkheid te overtuigen om dat niet te doen. Als je onder je klanten guesthouses en Spa’s hebt, die 24 uur 7 dagen in de week draaien, is het onmogelijk om de wasserij te sluiten. Pisey houdt nog in haar achterhoofd de mogelijkheid open om opnieuw te beginnen, maar ik heb er zelf een hard hoofd in. Zo’n activiteit kan heel lucratief zijn als iedereen hard werkt, maar zo gauw je op je lauweren gaat rusten is het bekeken. En in de huidige situatie met het Coronavirus komen er minimaal 50% minder toeristen naar Cambodja. Iedereen in de toeristenindustrie klaagt steen en been hierover. Dat betekent dat guesthouses een veel mindere bezetting hebben. Dus toch maar even afwachten.
Doordat opdrachtgevers heel lang wachten vooraleer ze het geld overmaken aan ons voor onze geleverde diensten e.d. lopen we vaak achter de feiten aan. Zo hebben we uniformen door onze naaigroep laten maken voor een beveiligingsbedrijf en die staf moet betaald worden. Ook het materiaal en andere benodigdheden moeten aangeschaft worden en dat moet eerst door JBCF betaald worden. De opdrachtgever wacht dan een tijd maar dat duurt lang, een maand of twee. Hetzelfde gebeurt met ons catering bedrijfje. Het is daarom gewoon fijn dat we geld hebben dat we kunnen gebruiken als die wachttijd langer duurt dan erop gerekend is!
Mede namens alle betrokkenen van JBCF, wil ik nogmaals onze diepe dankbaarheid aan jullie allen overbrengen voor jullie onschatbare steun. Het is niet alleen het financiële support, maar vooral de geestelijke en mentale steun die zo ontzettend belangrijk is. Daar putten wij de kracht uit om door te gaan, ondanks alle problemen en moeilijkheden welke we moeten overwinnen.
Voor een ieder van jullie een krachtige en warme omhelzing!
Veel liefs van Billy.