Boek: De kracht van de innerlijke Glimlach
Auteur: Dorien Quik

In de boeddhistische filosofie vertegenwoordigt de innerlijke glimlach onze spirituele wereld, die ‘als vanzelf’ ontstaat door de aanwezigheid van de innerlijke vreugde in ons hart. De glimlach is een natuurproduct, dat we bewust kunnen ervaren door de geest op een juiste wijze te trainen. Voor deze training hebben we wel kennis nodig over de werking van de geest met de daarbij behorende meditatieve ervaring. Kennis bevindt zich in het hoofd en in meditatie wordt deze kennis ervaren in het hart.
De innerlijke glimlach vormt de brug tussen hart en hoofd en naarmate de kracht intenser wordt zullen hart en hoofd een geheel gaan vormen. Het is het begin van ontwaken, het begin van bewustworden dat we zelf in staat zijn ons leven te creëren vanuit innerlijke vrede.

Om de glimlach in ons te verwezenlijken is zoals gezegd kennis over de werking van de geest nodig. De geest is één en openbaart zich hier op aarde in tweeën, waarbij de ene kant heilzaam of zuiver is en de andere kant niet-heilzaam of verward. Een glimlach is in staat ogenblikkelijk de realiteit te doorschouwen waardoor we weten met welke kant van de geest we bezig zijn. We zullen beide kanten onderzoeken.
Daarnaast zullen we de verwarde geest, zoals de acht natuurlijke angsten binnen het individu, die samen met het lichaam voor vele emoties zorgt, uitgebreid in ogenschouw nemen. Door neutraal naar de diversiteit van de emoties te kijken en te weten hoe ze in ons zijn ontstaan, zal onze innerlijke kracht toenemen. Samen met de innerlijke glimlach kunnen we ze namelijk een andere wending geven. Hierdoor komt hun verborgen rijkdom, zoals oprechte vriendelijkheid, mededogen, medevreugde en gelijkmoedigheid weer helemaal tot leven.
Echt bijzonder hoe een emotie van angst door de juiste werking van de geest zich helemaal kan ontvouwen in bijv. het oneindige mededogen.
De innerlijke glimlach staat hierbij centraal waardoor we onder alle omstandigheden een levenskunstenaar blijven.

€ 12,95 excl. verzendkosten
Te bestellen bij Stichting Bodhisattva via info@stichtingbodhisattva.nl
Het bedrag kunt u storten op onze bankrekening: NL24ABNA 0433 8541 62 t.n.v. Stichting Bodhisattva onder vermelding van: De kracht van de innerlijke Glimlach