Verdiepingsgroepen: Mededogen, de verbindende kracht in het leven

Mededogen is een centraal thema in de boeddhistische levensfilosofie. Mededogen verbindt, verdiept, geeft levensvreugde en is grenzeloos, het is de creatieve levensenergie.

Stichting Bodhisattva start twee verdiepingsgroepen om met elkaar over mededogen van gedachten te wisselen:

• Groep I: De kwaliteiten van mededogen ontdekken in de eigen geest
  • Groep II: Mededogen kunnen inzetten door transformatie

Iedere groep wordt begeleid door cursisten van Stichting Bodhisattva, onder supervisie van docent Dorien Quik.

Inspiratiebron voor deze verdiepingsgroepen is “Het pad van de Bodhisattva-krijger”, beschreven in versvorm, samengesteld in de achtste eeuw door de Indiase Bodhisattva Shantideva. Deze verzen worden nog steeds door miljoenen mensen in de wereld ervaren als inspiratiebron om de kwaliteiten van de geest te leren kennen. Tijdens de bijeenkomsten zullen deze verzen en ander bestuderingsmateriaal worden verstrekt.

Verdiepingsgroep I

De kwaliteiten van mededogen ontdekken in de eigen geest
Enthousiasme cultiveren voor mededogen.
Wat schenkt oprechte vriendelijkheid jezelf en de ander?
Opwekken van de juiste motivatie.

In deze bijeenkomsten is aandacht voor de verzen van hoofdstuk 1. De verdiepingsgroep wordt begeleid door Iris van ’t Leven en Marjolein Weda.

Data: vrijdag 13 en 27 september, 11 oktober, 1 en 15 november, 29 november

Tijd: 10.30-12.30 uur

Verdiepingsgroep II

Mededogen kunnen inzetten door transformatie
Inzicht krijgen in onjuiste gedachten, woorden en daden.
Deze in de eigen geest opmerken en transformeren naar mededogen.
Wat zijn belemmeringen en hoe kunnen deze worden getransformeerd naar mededogen?
Door te leven in verbinding met alle levende wezens zal veel vreugde ontstaan.

In deze bijeenkomsten is aandacht voor de verzen van hoofdstuk 2. De verdiepingsgroep wordt begeleid door Nel Bartlema en Carla Molkenboer.

Data: vrijdag 20 september, 4 en 18 oktober, 8 en 22 november, 6 december

Tijd: 10.30-12.30 uur

De verdiepingsgroepen passen inhoudelijk mooi bij elkaar! Je kunt aan allebei deelnemen of één verdiepingsgroep volgen.

Kosten voor dharmacursisten: inbegrepen bij de dharmadonatie

Kosten voor niet-dharmacursisten: een vrijwillige bijdrage, bijvoorbeeld €35 voor 6 bijeenkomsten, is welkom t.b.v. onze projecten en kan overgemaakt worden naar NL24 ABNA 0433 8541 62 t.n.v. Stichting Bodhisattva o.v.v. Verdiepingsgroep.

Locatie: Stichting Bodhisattva, Prins Alexanderweg 54b, Huis ter Heide (Zeist)

Informatie en aanmelden: info@stichtingbodhisattva.nl of 06-22409645