Teaching over de zes paramita’s

door Amnyi Trulchung Rinpoche

Amnyi Trulchung Rinpoche geeft op 14 december 2024 vanuit Nieuw-Zeeland een teaching via Zoom over de zes paramita’s.

De teaching is in het Engels en wordt niet vertaald. Van tevoren wordt de tekst die Rinpoche gaat bespreken in het Nederlands toegezonden, waardoor het duidelijk wordt waar Rinpoche over spreekt. Naderhand wordt zijn teaching helemaal in het Nederlands uitgewerkt.

Paramita’s
In het boek ‘Dākinī Teachings’ zei Guru Padmasambhava tegen Yeshe Tsogyal: “Als je Dharma beoefent, moet je dat doen met de hulp van de Zes Paramita’s.”
Yeshe Tsogyal vroeg aan hem: “Hoe worden de paramita’s beoefend?”
De meester antwoordde:

• “Noch gierigheid, noch vooroordelen zijn toegestaan – zo oefen je de paramita van vrijgevigheid.
  • Je verstandig ontdoen van mentale vergiften – zo beoefen je de paramita van ethiek.
  • Bevrijd jezelf volledig van haat en wrok – zo oefen je de paramita van geduld.
  • Niet toegeven aan traagheid en luiheid– zo oefen je de paramita van inspanning.
  • Vrij zijn van afleiding en vasthouden aan de smaak van meditatie – zo oefen je de paramita van concentratie.
  • Vrij zijn van dualistische ideeën en mentale constructies – zo oefen je de paramita van wijsheid.”

Rinpoche zal deze uitspraken nader toelichten.

Er is een beperkt aantal plaatsen in de tempel. Als er geen plaats meer beschikbaar is, kun je de teaching volgen via Zoom.

Datum: zaterdag 14 december

Locatie: Prins Alexanderweg 54b, 3712AB Huis ter Heide (Zeist) en via Zoom

Kosten: €25,-, zowel voor fysiek aanwezig zijn in Huis ter Heide, als via Zoom. Het bedrag kan je overmaken naar bankrekening: NL24 ABNA 0433 8541 62 t.n.v. Stichting Bodhisattva o.v.v. Teaching 6 paramitas.

Informatie en aanmelden: info@stichtingbodhisattva.nl  of 06-22409645.