Cursus: Inleiding tot de boeddhistische psychologie

Cursus: Inleiding tot de boeddhistische psychologie,
door Janine Schimmelpenninck

Boeddhistische psychologie is een bijna 2.500 jaar oude psychologie en tegelijkertijd is deze psychologie actueler dan ooit. Boeddhistische psychologie gaat over onze innerlijke natuur. Het beschrijft en verklaart de natuurlijke werking van onze geest aan de hand van 51 zogeheten mentale factoren. Het doel van deze psychologie reikt verder dan het  simpelweg bieden van inzicht in het reilen en zeilen van de geest.
Het doel van deze psychologie is begrijpen hoe je je eigen mentale welzijn op een natuurlijke manier kunt borgen en hoe je anderen daarbij kunt helpen. Dat maakt deze  psychologie zo realistisch en waardevol.
Het is een zeer praktische psychologie, waarmee je direct aan de slag kan.

We nemen onze buitenwereld van binnenuit waar. De kwaliteit van onze waarneming wordt dus ook van binnenuit gegeven. Dat is waar je bij deze psychologie begint: binnen, bij jezelf, bij je waarneming. We zien wat we denken en denken niet wat we zien. Wat we denken en zien komt niet altijd overeen met de werkelijkheid, hetgeen veel problemen en conflicten veroorzaakt. Daarom is deze psychologie zo belangrijk.

In deze cursus zullen de belangrijkste punten van de boeddhistische psychologie aan de orde komen. Je leert de verschillende psychologische functies voor jezelf te ontdekken en hoe je deze bewuster kunt toepassen.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
– Wat is onze geest?
– Welke soorten geest of bewustzijn zijn er?
– Egoïsme versus wijsheid.
– De diverse vormen van waarneming.
– De geest en de 51 mentale factoren.
– De rol van angst en verwachtingen.

Na het volgen van de cursus heb je een goed beeld van wat de boeddhistische psychologie je te bieden heeft en weet je hoe je deze verder kunt bestuderen.

Data en tijd: op dinsdagavond van 19.30 – 21.45 uur, te weten op:
19 januari
16 februari
2, 16 en 30 maart
13 april
18 mei 2021

Kosten: € 140,- inclusief reader
10% korting voor Dharmacursisten

Het bedrag kunt u overmaken naar bankrek: NL24 ABNA 0433854162 t.n.v Stichting Bodhisattva o.v.v. Cursus boeddhistische psychologie.

Informatie en aanmelden: info@stichtingbodhisattva.nl of 06-28373039