Alle activiteiten, tenzij anders vermeld, vinden plaats in ons centrum Prins Alexanderweg 54b te Huis ter Heide (Zeist).

Bent u niet bezig met het boeddhisme maar hierin wel geïnteresseerd, dan bent u natuurlijk ook van harte welkom!

MEI

maandag 9 mei van 10.00 – 12.00 uur

Altijd al op zoek geweest naar de wijsheid van het Oosten, daar waar ze de werking van de geest tot in detail hebben uitgewerkt? Dan zal deze cursus waarbij de leer van Boeddha Shakyamuni, de dharma, centraal staat, u veel inzichten kunnen geven. Meer lezen.

Stiltemeditatie

donderdag 12 mei van 19.45 – 21.30 uur

De Stiltemeditatie kan door iedereen -met of zonder boeddhistische achtergrond- gevolgd worden. Door samen in dezelfde ruimte te mediteren, ondersteun je elkaar en het zorgt ervoor dat je je gedragen voelt. Meer lezen.

Lezingencyclus

door Peter Schuh

zondag 22 mei van 11.00 – 12.30 uur

Inzicht in je eigen geest.

Spiritualiteit is niet iets dat je kunt vastgrijpen. Het is geen religie en het is ook niet verbonden met een religie. Het is een manier om te werken aan je eigen geest. Met deze lezing probeer ik te laten zien hoe het cultiveren van een diep inzicht in onze eigen geest essentieel is voor het realiseren van vrede in onze wereld. Als we standvastig deze leringen bestuderen en erop mediteren, rijpen ze in ons en zullen ze een bron van weldaad worden voor de hele gemeenschap van levende wezens.
Door deze Mahayana-leringen over de aard van de geest te bestuderen, beseffen we de ware leegte van de geest. Wanneer we deze leegte beseffen, zijn we vrij van het conceptuele vastklampen die de ware onderlinge verbondenheid van geest en natuur verduistert. In deze vrijheid zijn we in staat om op creatieve manieren de intieme en onafscheidelijke onderlinge afhankelijkheid van alle levende en niet-levende verschijnselen te ervaren.

maandag 23 mei van 10.00 – 12.00 uur

Teaching Gezond leven

door Tulku Lobsang Rinpoche (wordt in het Nederlands vertaald)

zaterdag 27 mei van 10.00 – 13.00 uur

Tulku Lobsang Rinpoche zal een teaching geven over Gezond leven waarin hij de geestelijke werking van de Medicijn Boeddha en de daarbij behorende meditatie zal uitleggen.

Door de ontwikkeling van diep vertrouwen, het reciteren van de Mantra van de Medicijn Boeddha en door de Boeddha te visualiseren, zijn we in staat om dit in onze geest te ervaren en in ons dagelijks leven toe te passen.
Door deze meditatie vinden we rust en wordt innerlijke, geestelijke gezondheid mogelijk, ongeacht de omstandigheden waarin we ons bevinden.
We kunnen geestelijk Gezond Leven. Meer lezen.

Workshop Natuurlijk Sterven

door  Ponlob Tsangpa Tenzin Rinpoche (wordt in het Nederlands vertaald)

28 en 29 mei van 10.00 – 16.00 uur

Ponlob Tsangpa Tenzin Rinpoche zal een tweedaagse workshop geven over Natuurlijk sterven.

In deze tweedaagse workshop zal Ponlob Tsangpa Tenzin Rinpoche ons de geestelijke veranderingen gedurende het stervensproces uitleggen.

Sterven heeft in onze cultuur een bittere bijsmaak daar we het sterven zien als een verlies. Dit is onze realiteit omdat we uitgaan van de persoon die we vanaf dat moment zullen moeten missen. Meer lezen.

Weekend “Gezond Leven, Natuurlijk Sterven”

door Tibetaanse leraren (wordt in het Nederlands vertaald)

27, 28 en 29 mei

Meer lezen.

JUNI

Jataka-bijeenkomst: ‘De boomgod en de god van de graspol’

o.l.v. Iris Nortier

dinsdag 7 juni van 13.30 – 15.30 uur

Het samen zoeken naar verdieping van de betekenis van de tekst van een Jataka werd in de vorige bijeenkomsten ervaren als inspirerend, leerzaam en als het samen maken van een reis. De sfeer wordt als open en verfrissend gekarakteriseerd. Meer lezen.

Stiltemeditatie

o.l.v. Jolanda Burbank

donderdag 9 juni van 19.45 – 21.30 uur

maandag 13 juni van 10.00 – 12.00 uur

Lezingencyclus

door Peter Schuh

zondag 26 juni van 11.00 – 12.30 uur

Inzicht in je eigen geest.

maandag 27 juni van 10.00 – 12.00 uur