Vervolgcursus boeddhistische psychologie; 2023

onder leiding van Janine Schimmelpenninck

Door het enthousiasme dat is ontstaan voor de boeddhistische psychologie wordt nu een vervolgcursus gegeven. Deze is zodanig opgezet dat dit zowel voor nieuwe als oud cursisten leerzaam is en diepgang zal geven.

Boeddhistische psychologie is een bijna 2500 jaar oude psychologie en tegelijkertijd is deze psychologie actueler dan ooit. Juist in onze tijd, waar efficiëntie belangrijker is dan luisteren naar onze innerlijke psychologische waarheid, zal de kennis over de werking van onze psyche veel kunnen bijdragen.

Boeddhistische psychologie gaat over onze innerlijke natuur. Het beschrijft en verklaart de natuurlijke werking van onze geest aan de hand van 51 zogeheten mentale factoren. Het doel van deze psychologie reikt verder dan het simpelweg bieden van inzicht in het reilen en zeilen van je geest. Het gaat over het begrijpen van hoe je je eigen mentale welzijn op een natuurlijke manier kunt beschermen en anderen daar ook bij kunt helpen. Dat maakt deze psychologie zo realistisch en bijzonder waardevol. Het is zeer praktisch, waarmee je in je dagelijks leven direct aan de slag kan.
Zonder het door te hebben gaan we regelmatig tegen onze eigen psychologische natuur in. Dit voelt als tegen de stroom inzwemmen en heeft  verlies van energie tot gevolg.
Dit kan leiden tot gevoelens van burn-out, depressie en zinloosheid.

In deze cursus leer je hoe je psychologisch natuurgetrouwer kunt handelen.
Na het volgen van de cursus heb je een goed beeld van wat de boeddhistische psychologie jou te bieden heeft en weet je hoe je deze verder kunt beoefenen.
Naast een heldere introductie van de praktische waarde van de boeddhistische psychologie, zullen tevens nieuwe aspecten van deze psychologie uitvoerig aan bod komen en zullen vele praktische voorbeelden de revue passeren.

Recensies:
Benieuwd naar ervaringen van cursisten over de cursus boeddhistische psychologie: Meer lezen.