Agenda 2017 Filosofie en Meditatie Cursussen Lezingen Themadagen Bibliotheek Metamorfosemassage Publicaties Contact Gastleraren Archief Doelstellingen Onze Projecten Links Stiltemeditatie  Yoga Sutra's en Gebeden Info: 06-28373039 info@stichtingbodhisattva.eu www.stichtingbodhisattva.eu ANBI en Donaties

Stichting Bodhisattva

Prins Alexanderweg 54b

3712 AB Huis ter Heide (Zeist)

info@stichtingbodhisattva.eu

Boeddhisme als Levensfilosofie

Donaties 4. www.jbcfoundation.com

2. Gesprek Billy, 21 september 2016

Van centrum based care naar community based care, daarmee opvolging geven aan de strategie van de regering.

Volgens Unicef zijn er rond de 400/500 kindertehuizen in Cambodia waar vrijwilligers voor 2 weken komen, naar huis gaan geld inzamelen en dit dan weer opsturen.

Er ontstaan door deze spontane giften veel misstanden omdat het geld vaak niet aankomt waar het zou moeten zijn.

JBCF heeft gekozen om niet de kinderen op te vangen maar te zorgen voor werk voor familieleden zodat ze zelf supporting worden en de kinderen vanuit hen een gewoon leven kunnen leven.

JBCF heeft naaiatelier opgezet eerst beneden in het huis van Billy, vervolgens boven en er werd vlak bij een restaurant opgezet. De strategie was: werken met elkaar, de winst wordt verdeeld en dat is het salaris. Deze opzetten zijn niet van de grond gekomen.

Vervolgens werd een naaicentrum ergens in Phnom penh opgezet: moeders deden het werk, zorgden voor de kinderen JBCF betaalden de teachers voor het onderwijs. Ook dit bleek niet te werken. De moeders maakten de orders niet, ze hadden er geen puf voor.

Billy denkt dat dit mede veroorzaakt wordt door het feit dat er veel geld geschonken wordt door NGO’s ( Non- Goverment Organisation). Hier krijgen mensen die aids of anderszins moeilijkheden hebben gewoon iedere week 50 dollar. Dus waarom zouden andere mensen dan gewoon werken?.

De mentaliteit van JBCF is : we geven geld én eisen iets terug. Deze mentaliteit blijkt heel moeizaam te verlopen Toch wil het JBCF dit doorzetten omdat het de enige manier is om mensen uiteindelijk zelfstandig te laten worden en zelf verantwoording dragen.

Zo werd er in de armste provincie ook een naaiatelier opgezet van 13 vrouwen plus 1 man, die 10000 T shirts zouden maken binnen een bepaalde tijd. De winst zou gedeeld worden en zo zouden ze door de productie op te voeren uiteindelijk helemaal zelfstandig worden. Mensen kunnen hier niet mee om gaan: dan liever in de fabriek werken want dan is er een vast salaris.

JBCF zorgt voor zelfstandigheid op microniveau:

1. ondersteuning gedurende 6 maanden zorgen dat er orders zijn en na die tijd zorgen voor zelfstandigheid.

2.  Er moet eerst veel geld geïnvesteerd worden om het materiaal waar mee gewerkt wordt te kunnen kopen.

Bij de aflevering blijkt dat de opdrachtgever het geld niet geeft en het blijkt dat de mensen die de orde aannemen de order niet op tijd kunnen afmaken.

Dit levert voor het JBCF veel problemen op waaronder vooral financiële. Vooral het ontbreken van een reserve potje is het grote probleem. Vele donoren hebben moeten bezuinigen, zoals de Nederlandse Ambassade in Bangkok, en dat wordt moeilijk vervangen.

Het JBCF wil in de toekomst ook zelf zelfstandig worden en niet afhankelijk zijn van de giften van  anderen.  .

Op dit moment zijn de naaimachines verdeeld over 3 locaties met 12 families en 25 kinderen.

Kort gesteld: Het JBCF wil een bijdrage leveren aan een zelfstandig menswaardig bestaan waarbij de kinderen onderwijs kunnen genieten. Deze kinderen zijn niet altijd de eigen kinderen maar zijn ook van andere familieleden waar de ouders gestorven zijn.

De leus in het Engels is:

“Making a lasting difference in the lives of orphans and vulnarable children in Cambodia”!

Met nadruk op “lasting”. Het moet blijvend of structureel zijn. Geld geven aan kinderen is makkelijk, maar dat helpt slechts voor een dag of wat. Structuele hulp voor een verbetering van de levnsomstandigheden is zoveel moeilijker en heeft ook meer tijd nodig.

Nagekomen bericht van Billy:

Een van de kinderen die jullie hebben geholpen was dat meisje Krisna. Wij zijn op haar bruiloft geweest, ze is ontzettend gelukkig en werkt nu voor de ILO (International Labor Organisation). Ik had foto’s gemaakt van haar trouwen, maar doordat mijn iPhione helemaalnaar de vaantjes was, kan ik die foto’s niet produceren. Ik wil er echter een success verhaal van maken voor jullie website. Een jong meisje dat via jullie financiele hulp kon studeren, haar certificaat haalde, bij ons in de organisatie stage liep om ervaring op te doen, daarna trouwt met een van de jonge leraren van haar leer centrum en nu een baan heeft en du seen eigen inkomen verdient. Dat is voor mij “duurzame hulp”! Ik geloof dat al het geld wat jullie hebben gedoneerd, het waard was om dit leven te helpen. Een mensen leven is onschatbaar.

On mijn eind rapport tijdens mijn Bangkadesh periode schreef ik als laatste alinea:

“Mijn inzet in Bangladesh mag veel geld hebben gekost, maar we hebben zeker een leven kunnen redden en dat was het leven van een straat prostituee wie ik in ons huis opnam toen ze zwaar ziek was. Ik trainde haar om kok, nannie en hulp in de huishouding te worden. Haar moeder en haar dochtertje hebben zo een menswaardig bestaan kunnen opbouwen”.

Ik hoop dat ook andere mensen dit kunnen zien.

Veel liefs van,

Billy