Agenda 2017 Filosofie en Meditatie Cursussen Lezingen Themadagen Bibliotheek Metamorfosemassage Publicaties Contact Gastleraren Archief Doelstellingen Onze Projecten Links Stiltemeditatie  Yoga Sutra's en Gebeden Info: 06-28373039 info@stichtingbodhisattva.eu www.stichtingbodhisattva.eu ANBI en Donaties

Stichting Bodhisattva

Prins Alexanderweg 54b

3712 AB Huis ter Heide (Zeist)

info@stichtingbodhisattva.eu

Boeddhisme als Levensfilosofie

Lezingen Prins Alexanderweg 54b Huis ter Heide ( Zeist ) Abonnement op onze Nieuwsbrief Plaats: Stichting Bodhisattva nodigt u van harte uit voor de lezingencyclus BOUWSTENEN VAN DE BOEDDHISTISCHE FILOSOFIE Op zondag 22 oktober a. s. om 11:00 uur  eerste deel van de zesdelige lezingencyclus Droomyoga door Peter Schuh Kosten: € 5,- Activiteiten - Abonnement Vriend van de Stichting

Digitale boekenlijst

Droomyoga

Het is natuurlijk fantastisch als het je lukt om een uur per dag te mediteren. Maar zelfs dan verkeer je de overige 23 uur nog in een onbewuste toestand, zo redeneren Tibetaanse boeddhisten. Hiervan breng je er zo’n acht slapend door. Ook tijdens je slaap blijf je gevangen in samsara, zoals blijkt uit de meeste dromen waarin je wordt meegesleept door allerlei emoties.

Droomyoga, een eeuwenoude yogavorm die stamt uit de Tibetaanse Bön-religie en die voorheen behoorde tot een geheime leer die alleen was voorbehouden aan wijze monniken, kan ons helpen ons hiervan te bevrijden. Krijg je deze yogavorm onder de knie, dan kun je je acht uur slaap voortaan nuttig inzetten. Door middel van oefeningen leer je in je dromen volkomen helder te worden. Deze helderheid neem je ook weer mee de dag in, waardoor je in het dagelijks leven meer in balans komt. Emoties hebben minder vat op je en je gaat opener en kalmer in het leven staan. Volgens de traditie zul je uiteindelijk ook in staat zijn om bij het sterven het bardo, de tussenstaat tussen leven en dood, helder te betreden en zo te ontsnappen aan de eeuwige cirkel van wedergeboorte en lijden. Ontwaken dus, maar dan in je slaap!

Deze vorm van yoga is iets minder toegankelijk dan fysieke yoga. Immers de meeste mensen voelen zich meer verbonden met hun lichaam dan met hun geest. Toch is het de moeite waard om zich in droomyoga te verdiepen. Met de nodige training creëer je een flexibele, sterke geest en een steeds groter inzicht in de veranderlijke aard van het leven, waardoor je makkelijker positieve keuzen kunt maken.

De bedoeling van droomyoga is dat we leren om door deze illusie heen te prikken. In het dagelijks leven kun je je emoties misschien nog onderdrukken of negeren, maar in je dromen komen ze in alle hevigheid naar boven. Juist daarom leent de droomtoestand zich zo goed voor spirituele oefening. Door regelmatig droomyoga te doen, kun je je gewone dromen, waarin je geest heen en weer geslingerd wordt door allerlei beelden en emoties, veranderen in helderheidsdromen, een zuiverder vorm waar je meer controle over hebt. Hierdoor leer je het betere deel van jezelf beter te begrijpen.

Als het je eenmaal lukt om een heldere droom te hebben, is dit een uitstekende gelegenheid om de flexibiliteit van je geest te trainen. Hierdoor wordt je geest steeds ruimer en zit je minder vast aan de beperkende invloed van je gedachten.

Iedere lezing is een afgesloten geheel

Het tweede deel van deze lezingencyclus is op:  19 november a.s.