Agenda 2017 Filosofie en Meditatie Cursussen Lezingen Themadagen Bibliotheek Metamorfosemassage Publicaties Contact Gastleraren Archief Doelstellingen Onze Projecten Links Stiltemeditatie  Yoga Sutra's en Gebeden Info: 06-28373039 info@stichtingbodhisattva.eu www.stichtingbodhisattva.eu ANBI en Donaties

Stichting Bodhisattva

Prins Alexanderweg 54b

3712 AB Huis ter Heide (Zeist)

info@stichtingbodhisattva.eu

Boeddhisme als Levensfilosofie

Lezingen Prins Alexanderweg 54b Huis ter Heide ( Zeist ) Abonnement op onze Nieuwsbrief Plaats: Stichting Bodhisattva nodigt u van harte uit voor de lezingencyclus BOUWSTENEN VAN DE BOEDDHISTISCHE FILOSOFIE Op zondag 21 januari a. s. om 11:00 uur  tweede deel van de zesdelige lezingencyclus: Droomyoga Slaapyoga door Peter Schuh Kosten: € 5,- Activiteiten - Abonnement Vriend van de Stichting

Digitale boekenlijst

Slaapyoga

Net zoals droomyoga een stap verder gaat dan helder dromen, is slaapyoga een stap verder dan droomyoga. Het wordt "slaapyoga" genoemd omdat het helderheid of bewustzijn brengt in de diepe droomloze slaap. Slaapyoga werkt met de diepere niveaus van het opslagbewustzijn en de heldere geest, of boeddhanatuur.

Als we het over de heldere geest hebben, dan hebben we het niet over fysiek licht. Waar we het over hebben is het licht van de geest, dat moeilijk te beschrijven is. Het is geen licht dat in de gebruikelijke zin van het woord wordt gezien, maar het is een licht dat zichzelf ziet, of bewustzijn dat zich bewust is van zichzelf.

Overdag zien we de dingen van de wereld door onze fysieke ogen verlicht worden door de zon. Maar wat verlicht in de duisternis van de slaap de objecten in onze dromen? Wat stelt ons trouwens in staat om onze gedachten en emoties te "zien"? Het is de helderheid van de geest zelf die de objecten verlicht. Zoals de zon overdag objecten verlicht waardoor er een dualistische visie ontstaat, verlicht s ’nachts de geest zichzelf, waardoor alle beelden niet-dualistisch zijn. Of om het anders te zeggen: Net zo als we met onze fysieke ogen kunnen waarnemen hoe de zon de objecten verlicht kunnen we nu met de ‘geestelijke ogen’ onze geest waarnemen.

Terwijl het ego (psyche) bewustzijnstoestanden kan ervaren die geassocieerd worden met droomyoga, vanwege het idee dat er een subject en een object aanwezig is, , kan ego de heldere geest niet ervaren. Ego is is niet in staat de werkelijkheid te niet zien. Voor het ego is de "beleving" van de heldere geest geen ervaring, maar complete duisternis en bewusteloosheid. Het is de ervaring van de dood van het ego. Slaapyoga is de methode om de geest wakker te maken waardoor de werking van de geest ervaren kan worden.

Wanneer het je echter lukt zowel je droom als je bewustzijn ervan in stand te houden, ontstaat er een groot gevoel van vrijheid. Omdat je weet dat de droombeelden geen vastigheid hebben, kun je dwars door gedroomde muren heen lopen of de wet van de zwaartekracht tarten en over levendige denkbeeldige landschappen heen vliegen. Met de nodige training kun je de droom en de omgeving aan je wensen aanpassen. Kleine dingen kunnen naar believen groot worden gemaakt, of je laat grote voorwerpen krimpen. Je verbeeldingskracht vormt de enige begrenzing. Wanneer je je sturend vermogen beter hebt ontwikkeld, kun je de droom- ruimte gebruiken als een laboratorium om tot psychologische inzichten te komen, om angsten te overwinnen, creatief werk te verzetten, jezelf te amuseren, of te mediteren in een virtuele omgeving naar keuze.

In het Tibetaanse boeddhisme wordt er al eeuwenlang onderzoek gedaan naar lucide dromen. Ze noemen het ook wel ‘de yoga van de slaap’. Als je je geest traint tijdens je slaap ontstijg je het aardse perspectief. Het wordt mogelijk de droom te beïnvloeden, want jouw gedachten creëren de droom. Door lucide te dromen ervaar je letterlijk wat gedachtekracht is. Je wordt een hoofdrolspeler in je eigen film en kunt ongekende avonturen beleven. Je kunt bijvoorbeeld vliegen en grote afstanden overbruggen in een seconde. Als je met een probleem zit is het niet ondenkbaar dat je het antwoord in je droom zult vinden, als je je tenminste genoeg hebt gefocust op de vraag voordat je ging slapen

Lucide dromen helpt je dus op een krachtige manier om helderder van geest te worden terwijl je wakker bent. Je voelt je geïnspireerder, minder gestrest en meer gefocust op je doel. En omdat je elke nacht met jezelf op avontuur gaat, heb je een sterker besef van wie je bent en wat je kunt. Je laat je niet meer van de wijs brengen of negatief beïnvloeden. Lucide dromen kan dus je wakende leven sterk verbeteren. Misschien moet je eerst een drempel over om de oefeningen te doen, of voel je weerstand, maar als je de sprong in het diepe maakt zou je jezelf prettig kunnen verrassen.

Iedere lezing is een afgesloten geheel

Het vierde deel van deze lezingencyclus is op: 18 februari

Thema: Bardoyoga