Agenda 2017 Filosofie en Meditatie Cursussen Lezingen Themadagen Bibliotheek Metamorfosemassage Publicaties Contact Gastleraren Archief Doelstellingen Onze Projecten Links Stiltemeditatie  Yoga Sutra's en Gebeden Info: 06-28373039 info@stichtingbodhisattva.eu www.stichtingbodhisattva.eu ANBI en Donaties

Stichting Bodhisattva

Prins Alexanderweg 54b

3712 AB Huis ter Heide (Zeist)

info@stichtingbodhisattva.eu

Boeddhisme als Levensfilosofie

Lezingen Prins Alexanderweg 54b Huis ter Heide ( Zeist ) Abonnement op onze Nieuwsbrief Plaats: Stichting Bodhisattva nodigt u van harte uit voor de lezingencyclus BOUWSTENEN VAN DE BOEDDHISTISCHE FILOSOFIE Op zondag 17 december a. s. om 11:00 uur  tweede deel van de zesdelige lezingencyclus: Droomyoga Droomyoga door Peter Schuh Kosten: € 5,- Activiteiten - Abonnement Vriend van de Stichting

Digitale boekenlijst

Droomyoga

Gezien de kneedbaarheid van lucide dromen en de veelheid aan menselijke interesses, is het aantal activiteiten waarmee men zich tijdens het dromen kan bezighouden eindeloos. Lucide dromers zelf beschouwen hun nachtelijke avonturen als een exotische hobby of een spirituele queeste, en alles daartussenin. In contrast daarmee is droomyoga een specifieke spirituele praktijk die is ingebed in een visie op de wereld die al vijfentwintighonderd jaar bestaat: de boeddhistische wereldvisie.

Het grootste verschil tussen lucide dromen en droomyoga heeft te maken met wat het betekent om lucide of wakker te zijn. Het boeddhisme beschouwt het normale wakkere bewustzijn op zichzelf als een droomtoestand ten opzichte van onze diepste dimensie van bewustzijn, en gaat ervan uit dat er drie bewustzijnstoestanden bestaan, namelijk waken, slapen en dromen, en dat de grofste bewustzijnstoestand, die zich het minst leent voor spirituele ontwikkeling en die de minste buigzaamheid bezit-verrassend genoeg de gewone wakkerheid is. Wanneer we ons spiritueel willen ontwikkelen, zijn de ervaringen die we in het gewone leven opdoen daarvoor het minst geschikt. De droomtoestand heeft daartoe meer potentieel om innerlijk wakker te worden. Door het beoefenen van droomyoga bereiken we deze toestand die op het spirituele pad nuttig gebruik kan worden.

Naast deze drie bewustzijnstoestanden, zoals waken, slapen en dromen, die we normaal gesproken ervaren, kunnen we nog vele andere toestanden van een steeds wakkerder bewustzijn ontwikkelen. Maar echt wakker ben je dan ook nog niet, want wakker zijn betekent dat je tot verlichting bent gekomen: de toestand van een boeddha, waarin je bent ontwaakt voor de diepste bewustzijnsdimensie. In het boeddhisme is dat de opperste wakkerheid. Totdat we zo wakker zijn als een boeddha, slapen we.

Wanneer het je echter lukt zowel je droom als je bewustzijn ervan in stand te houden, ontstaat er een groot gevoel van vrijheid. Omdat je weet dat de droombeelden geen vastigheid hebben, kun je dwars door gedroomde muren heen lopen of de wet van de zwaartekracht tarten en over levendige denkbeeldige landschappen heen vliegen. Met de nodige training kun je de droom en de omgeving aan je wensen aanpassen. Kleine dingen kunnen naar believen groot worden gemaakt, of je laat grote voorwerpen krimpen. Je verbeeldingskracht vormt de enige begrenzing. Wanneer je je sturend vermogen beter hebt ontwikkeld, kun je de droom- ruimte gebruiken als een laboratorium om tot psychologische inzichten te komen, om angsten te overwinnen, creatief werk te verzetten, jezelf te amuseren, of te mediteren in een virtuele omgeving naar keuze.

In het Tibetaanse boeddhisme wordt er al eeuwenlang onderzoek gedaan naar lucide dromen. Ze noemen het ook wel ‘de yoga van de slaap’. Als je je geest traint tijdens je slaap ontstijg je het aardse perspectief. Het wordt mogelijk de droom te beïnvloeden, want jouw gedachten creëren de droom. Door lucide te dromen ervaar je letterlijk wat gedachtekracht is. Je wordt een hoofdrolspeler in je eigen film en kunt ongekende avonturen beleven. Je kunt bijvoorbeeld vliegen en grote afstanden overbruggen in een seconde. Als je met een probleem zit is het niet ondenkbaar dat je het antwoord in je droom zult vinden, als je je tenminste genoeg hebt gefocust op de vraag voordat je ging slapen

Lucide dromen helpt je dus op een krachtige manier om helderder van geest te worden terwijl je wakker bent. Je voelt je geïnspireerder, minder gestrest en meer gefocust op je doel. En omdat je elke nacht met jezelf op avontuur gaat, heb je een sterker besef van wie je bent en wat je kunt. Je laat je niet meer van de wijs brengen of negatief beïnvloeden. Lucide dromen kan dus je wakende leven sterk verbeteren. Misschien moet je eerst een drempel over om de oefeningen te doen, of voel je weerstand, maar als je de sprong in het diepe maakt zou je jezelf prettig kunnen verrassen.

Iedere lezing is een afgesloten geheel

Het vierde deel van deze lezingencyclus is op: 21 januari 2018

Thema: Slaapyoga