Agenda 2017 Filosofie en Meditatie Cursussen Lezingen Themadagen Bibliotheek Metamorfosemassage Publicaties Contact Gastleraren Archief Doelstellingen Onze Projecten Links Stiltemeditatie  Yoga Sutra's en Gebeden Info: 06-28373039 info@stichtingbodhisattva.eu www.stichtingbodhisattva.eu ANBI en Donaties

Stichting Bodhisattva

Prins Alexanderweg 54b

3712 AB Huis ter Heide (Zeist)

info@stichtingbodhisattva.eu

Boeddhisme als Levensfilosofie

Lezingen Prins Alexanderweg 54b Huis ter Heide ( Zeist ) De nieuwe lezingencyclus start op  zondag 21 mei a. s. om 11:00 uur  thema wordt spoedig bekend gemaakt Abonnement op onze Nieuwsbrief Plaats: Stichting Bodhisattva nodigt u van harte uit voor de lezingencyclus BOUWSTENEN VAN DE BOEDDHISTISCHE FILOSOFIE Op zondag 30 april a. s. om 11:00 uur  eerste deel van de driedelige lezingencyclus Luisteren naar de Stilte door Peter Schuh Kosten: € 5,- Activiteiten - Abonnement Vriend van de Stichting

Digitale boekenlijst

Luisteren naar de Stilte

Soms denken mensen dat stilte serieus moet zijn, maar werkelijke stilte kent een bepaalde luchtigheid. Zij kan net zoveel vreugde schenken als uitbundig lachen.

In de diepe stilte kun je zien hoe je gewoonte-energie zich manifesteert in de manieren waarop je op mensen en situaties reageert. Wie werkelijk tot de kern van deze stilte kan doordringen is instaat staat om de manieren waarop hij op tal van situaties reageert, te veranderen. Als je de diepe stilte beoefent, onthoud je je niet alleen van praten, maar je brengt ook je denken tot rust

Je kunt deze diepe stilte in een ander soms herkennen door de manier waarop diegene zich gedraagt. Sommige mensen lijken altijd stil, maar zijn het niet echt. Ze zijn iets anders, namelijk niet helemaal aanwezig, niet verbonden met het leven, met zichzelf en ook niet met jou. Misschien was je ooit wel eens met iemand samen die niets zei, terwijl je toch duidelijk het gevoel had dat diegene je veroordeelde. Dat is geen werkelijke diepe stilte. Werkelijke diepe stilte oordeelt niet maar vergroot begrip en mededogen. Realiseer je daarom dat je soms innerlijk heftig op iets kunt reageren en dat anderen dit aan je gezicht kunnen aflezen, terwijl je geen woord hebt gezegd.

Rustig en geconcentreerd ademen en je gewaarworden van je reacties op anderen en situaties, is een diepgaande oefening. In plaats van te reageren of te denken, volstaat het om er gewoon te zijn. Mocht iets of iemand je uitdagen, dan zul je de stilte kunnen bewaren en evenwichtig en rustig kunnen blijven.

Iedere lezing is een afgesloten geheel