Filmavond

De bibliotheek van de stichting verzorgt regelmatig filmavonden met uiteenlopende thema’s. Onderstaand treft u een overzicht aan van de verschillende gereserveerde data. De locatie is Prins Alexanderweg 54b, Huis ter Heide (Zeist). Zodra de titel van de film bekend is, zal deze achter de datum gepubliceerd worden op deze pagina.

De volgende data zijn gereserveerd voor de filmavond:

Filmavond woensdag 30 mei a.s.

‘In de geest van zen’

Tijd: 20:00 tot 22:00 uur

Plaats: Prins Alexanderweg 54b, Huis ter Heide (Zeist)

Kosten: € 5,-

Speeltijd: 60 minuten
Regie: Laetitia Schoofs

In de geest van zen
De geboorte van een kleine boeddha

‘Verlichte vrouwen zijn er altijd geweest, er is alleen zo weinig over hen geschreven.’ Dit zegt Irène Kaigetsu Bakker, in de documentaire. Zij behoort zelf tot de tweede generatie ‘leading ladies’ binnen het zenboeddhisme. Dat het boeddhisme vooral door en voor mannen lijkt te zijn ontwikkeld, komt volgens haar door het gebrek aan documentatie.
Irene Bakker prijst zichzelf gelukkig. Op jonge leeftijd trouwt zij met haar jeugdliefde en ze krijgen drie kinderen. Hoewel ze een goed leven heeft, mist ze ook iets wezenlijks. Het katholieke geloof spreekt haar niet langer meer aan, maar ze voelt wel de behoefte om zich met de grotere levensvragen bezig te houden.
Ze verdiept zich in het boeddhisme en wordt leerling van zenmeester Genpo Roshi. Als de kinderen het huis uit zijn, vervolgt ze haar zoektocht. Ze wordt ingewijd als monnik en geeft haar oude vertrouwde leven in Nederland op. Ze vertrekt naar Salt Lake City om daar zen en mindfulness te studeren.
Zenmeester Joan Halifax Roshi wordt haar leraar in het begeleiden van mensen in hun laatste levensfase. Terug in Nederland past zij het geleerde toe in haar werk als therapeut en begeleidt mensen met kanker.